A Viselkedéskultúra szerves része a napi kommunikációnknak. Az üzleti partnerek aszerint ítélik meg az adott céget, ahogy a tárgyalópartner viselkedik. Például – kis túlzással – egy késéssel azt sugalljuk, hogy más aljasságokra is képes vagyunk, és ha nyelvtanilag helytelenül beszélünk, azzal hiteltelenné tesszük a terméket és a céget is – állítja Görög Ibolya protokoll szakértő.

A Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett Vállalkozásfejlesztési Klub esemény során Görög Ibolya protokoll szakértő a tőle jól megszokott humorral világított rá az üzleti protokoll vállalati sikereire való hatására.

Fontos a megfelelő öltözködés és viselkedés. Ha egy üzletember úgy jelenik meg egy találkozón, hogy a zoknija kilátszik a nadrágja és a cipője között, vagy ha az ingje nincs begombolva, az is negatív benyomást kelt. Egy bajor üzletember például azonnal távozik a tárgyalásról, ha ilyen hibákat lát, mert számára a cég azonnal hiteltelen.

Az amerikai kultúra lazasága sem működik az üzleti életben. Hazánkban az európai normák a mérvadóak. Amerikában a rágógumi pozitív hatásait hangsúlyozzák, míg Európában a „teli szájjal ne beszélj” elve érvényesül és udvariatlanságnak számít így kommunikálni beszélgetőpartnerünkkel.

Két ember között a legrövidebb út egy mosoly. Egy tárgyaláson az első lépés legyen a mosolygós arckifejezés! – javasolja a szakértő. Ha valaki ugyanis úgy érkezik meg egy megbeszélésre, egyeztetésre, hogy az arckifejezése csak annyit árul el, hogy

„jaj, de fáj a fejem, akkor legfeljebb adnak neki egy gyógyszert, de nem fogják komoly és hiteles üzleti partnernek tekinteni”.